DIIKLANKAN OLEH

KAWAN-KAWAN

OUR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY NAZRIN

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

MY NAZIRA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label Nazrin. Show all posts
Showing posts with label Nazrin. Show all posts

Thursday, July 25, 2019

Sudu untuk susu Dumex Dugro 3 4 5

Dear all,

Hello.. lama i tak update dalam blog ni kan. Well, today i want to share an info that i think banyak mummies out there yang still wondering sudu apa yang patut digunakan untuk susu Dumex Dugro kan? Sebabnya pek plastik sekarang, takda provide.

Luckily my second child i bagi dia susu Dumex DugroSure yang jual dalam box tu. Susu ini memang kena provide sudu. Sudu dia warna hijau.

Then, suddenly terlintas dihati untuk cek balik ngam ka tidak sukatan susu yang i buat utk my first child tu (yang guna susu Dumex Dugro). I private message Official Facebook Page Dumex Dugro and ask them sudu yang sesuai. Dan jawapan mereka tak lain tak bukan is sudu hijau dari susu Dumex DugroSure.

Bagi ibu-ibu yang nak tau sudu ni saiz dia besar sikit dari sudu putih dalam gambar di bawah.



Pesan saya, ibu-ibu kena pastikan sukatan susu yang diberikan kepada anak tersayang adalah tepat mengikut apa yang telah disarankan dalam setiap pek susu. Supaya khasiat yang terkandung dalam susu tu anak kita akan perolehi sewajarnya.

Sekian dan terima kasih.

Semoga bermanfaat.

Wednesday, June 21, 2017

Nazrin Loves KFC So Much

Hi Bloggie. Salam Ramadhan readers.

Aku ada cerita pasal my baby Nazrin. Astaga. He so grown up bah. Macam aku nda percaya dia begitu. Ada hari tu kan my mom bawa dia jalan sebab my mom mau p beli baju raya dia bai tu. So have to bring Nazrin along lah.

So on the way back home kan ni my mom yang cerita. Ada satu billboard KFC bah area flyover Petagas. So Nazrin ternampaklah tu gambar KFC. Terus dia berbunyi2 as macam dia mau makan tu yang dia tengok. I cannot type the sound but we all knew that sound means dia mau makan itu.

When my mom dengar kan she said la "nanti mama Nazrin balik, minta bawa ke KFC ya Nazrin".

So when we got back home, my mom cerita la kunun Nazrin saw itu billboard KFC then mau makan. I ask la Nazrin, "ya ka Nazrin? Nazrin mau p KFC?" Then, i show him gambar KFC from my phone. Terusss dia bunyi lagi as he want to eat KFC. Ayyaa kasian i said in my heart. I said to him, "Show this to your baba, ask him to bring you to KFC".

Teruss dia ambil tu telepon and find his baba in toilet. Dia p ketuk2 a tu pintu tandas. Hahahahaha. This time, i ketawa sudah nda tahan. Ayyaaa.. Funny betul. Abis jak babanya mandi, he started to merengek2 sambil tarik2 baju dia. It means he wants to change his cloth.

So i said to my husband, nahh your son mau p KFC itu.

My husband bilang "Uinaaa.. kenyang lagi kita ni". I said "ala kesian la dia ba kali dari siang lagi mau p KFC. Bawa saja la".

So, babanya terus pakai baju jalan la and sekali tukar baju nazrin baju jalan. While i went to have my shower.

Abis mandi i besiap la. Nazrin wait for me sambil looking at me besiap. As if he wants me to besiap cepat. I said "Sabar ba Nazrin, mama mau pakai tudung dulu". Baba dia pula duduk2 la tunggu I abis besiap. All of the sudden Nazrin p tarik tangan babanya ke luar pintu !! Hahahahhahahahaha.. So excited mau p KFC. Lucky jugak ada suda KFC di Kinarut.

Hahahahahahahahahahhaha. Tua suda Nazrin kan?

The end.

nah Nazrin ketuk2 tu pintu tandas.

My Nazrin enjoying eating fries ONLY !!! Hahahahahaha..

Tuesday, May 9, 2017

My baby picture of hide and seek !

Salam semua.

Blog dah tak aktif. Even apps untuk Blogging pun dah uninstall. Punya pemalas saya sekarang ni. Haishh. I still have the passion to write but time is fully utilize from the moment i wake up until i close my eyes. But for sure we still need to grateful we still alive and have a pleasant surrounding.

I can't believe this will be my first entry for year 2017. Naz !!!!!!!!!!! After 5 months?? Hmmm..

Ok bye.

My son punya hobi. Bertapukkkk..

Minta di cari bila dia bertapukkk. Funny oh kan? Hahaha..

Friday, September 2, 2016

No title

Hi Bloggie.

Stepping to September 2016. Maksudnya tinggal 3 bulan sahaja  to end 2016. Cepatnya masa berlalu kan? My Nazrin 8 bulan sudah. Bila lepak-lepak sama Nazrin tengok video dalam hand phone, terasa sekejap saja Nazrin baby kecik. He so big and strong.

Semenjak Nazrin umur 6 bulan, actually i have started making him puree. But, i don't know why i don't take pictures. Hahahaha. Mama Nazrin rajin tau. I made him labu, carrot, brokoli puree tau. Last week i made him mash potato dong.. Hihihi. Sedap bak hang. Sekejap jak licin.

Kalau Nazrin teda mood (mostly sebab lepas hari jadi 22hb setiap bulan) dia tak kuat makan. Buat-buat macam muntah gitu. Bikin panas jugak bah. Tapi tu semua kejap jak la dalam 1-3 hari. Pas tu dia selera lagi makan. Licin saja. Selalunya, kalau habis dah makanan dia, dia teriak marah kunun. Hahahaha (kuat makan macam mama dia masa mengandung).

Apa yang funny kan. Orang cakap perangai anak akan terikut perangai maknya time mengandung. Masa mengandung dulu, aku tak dapat habiskan minuman atau makanan sehingga betul2 habis. Mesti ada sisa sikit. Jadi, begitu la Nazrin sekarang dengan susu dia. Hehehehe. Jangan salahkan anak tau. Hehehehe..

Ok la. Tu jak aku boleh share. Bosan d opis. Suddenly mati karan. Siokkkkkkkkk...

Ni gambar time mengandung. Cantik kan? Jangan jeles.

My son. Muahhh..

Thursday, June 16, 2016

Salam Ramadhan Kareem 1437H

Salam.

Belum terlambat kiranya untuk aku ucapkan Salam Ramadhan buat semua. Tahun ni alhamdulillah dapat menyempurnakan rukun ke tiga ni dengan setakat ni ok. Cuma bocor 2 hari pertama Ramadhan. Sob sob..

Sedang mengharapkan suatu yang hampir mustahil.

Ntah akan menjadi atau tidak. Mudahan la menjadi kan.

Penat dah tunggu.

Aissshh. Pa ku melalut ni kan? Hahahaha. Ni tengah tunggu nak balik jak. Keja suma dah bereh.

Nazrin pun alhamdulillah makin sihat tembam bambam.

Love u son.

Bye.

Semoga kita semua dalam lindungan Ilahi.
Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keberkatan.


Friday, April 8, 2016

Penyakit Kuning @ Jaundice

Salam semua. Wahwahwah.......

Sejak jadi ibu ni, paling nda da masa update blog ya !!

Pa kan daya. Anak jauh lagi penting. Jangan terasa ya bloggie. :)

Ok. Aku nak share ringkas jak ni pasal jaundice. Yes. My Nazrin kena jaundice. Hampir 2 minggu jugak kami masuk keluar Hospital. Waktu baru melahirkan tu, Nazrin kena tahan di Hospital Likas dengan bacaan 207. Ikut saiz badan Nazrin, dia sepatutnya tidak ditahan. Tapi, oleh kerana dia baru sehari, doktor terpaksa tahan. Oh ya. Nazrin kena juga penyakit ni sebab mama dan baba dia berdarah O.

Aku dah makan dan minum semua buah dan minuman yang heboh dikatakan dalam Facebook cara-cara untuk mengelakkan anak kena jaundice. Tapi, tetap jugak kena. Huhuhu.

Ni senarai usaha yang aku buat :-

1) Minum air oren (Peel Fresh)
2) Air kelapa
3) Air susu kambing
4) Air Glukose
5) Cincau
6) Kurma
7) Madu
8) Air anggur
9) Mandi guna tumbuhan kampung : Kapuk, Bunga Raya,
10) Minum ubat Tiki-tiki

Last-last, kakak ipar ku dari Benoni datang ke rumah bawa ubat titis dari Klinik Dr. Lu di Papar. Titis satu titis satu sudu kecil air susu kita. Kasi minum susu tu dengan baby guna sudu tu la.

Alhadulillah. Kuning Nazrin turun mendadak.

Ni bacaan kuning Nazrin.

207 - Masuk wad di Hospital Likas
248 - Keluar Hospital Likas
341 - Masuk Hospital Papar. Yang ni Nazrin kena masuk ubat :(
266 - Stay Hopital Papar
270 - Masuk Hopital Papar
250 - Keluar Hospital
308 - Masuk Hopital Papar
277 - Stay Hopital Papar
250 - Keluar Hospital
243 - Stay rumah dah
186 - Stay rumah dah
156 - Stay rumah dah
156 - Stay rumah dah
100 - Stay rumah dah

Bila tengok numbers di atas, hati rasa nak nanges. Huhu.

Jadi, kesimpulannya. Sila pastikan anda yang berdarah 0 untuk mempunyai ubat titis tersebut supaya anak anda nda di tahan sebab jaundice dan menerima treatment yang sangatlah menyeksakan iaitu baringkan tanpa pakaian anak anda di bawah lampu biru.. :(

ni Nazrin kena tambah air

mata kena tutup tau kalau bwah lampu biru ni (yang ni di Hospital Likas)

Yang ni di Hospital Papar


Ha........... ni lah ubat titis tu... 

Semoga bermanfaat kepada ibu-ibu dan bapa-bapa yang runsing...