DIIKLANKAN OLEH

KAWAN-KAWAN

OUR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY NAZRIN

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

MY NAZIRA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label Si Abang. Show all posts
Showing posts with label Si Abang. Show all posts

Wednesday, June 21, 2017

Nazrin Loves KFC So Much

Hi Bloggie. Salam Ramadhan readers.

Aku ada cerita pasal my baby Nazrin. Astaga. He so grown up bah. Macam aku nda percaya dia begitu. Ada hari tu kan my mom bawa dia jalan sebab my mom mau p beli baju raya dia bai tu. So have to bring Nazrin along lah.

So on the way back home kan ni my mom yang cerita. Ada satu billboard KFC bah area flyover Petagas. So Nazrin ternampaklah tu gambar KFC. Terus dia berbunyi2 as macam dia mau makan tu yang dia tengok. I cannot type the sound but we all knew that sound means dia mau makan itu.

When my mom dengar kan she said la "nanti mama Nazrin balik, minta bawa ke KFC ya Nazrin".

So when we got back home, my mom cerita la kunun Nazrin saw itu billboard KFC then mau makan. I ask la Nazrin, "ya ka Nazrin? Nazrin mau p KFC?" Then, i show him gambar KFC from my phone. Terusss dia bunyi lagi as he want to eat KFC. Ayyaa kasian i said in my heart. I said to him, "Show this to your baba, ask him to bring you to KFC".

Teruss dia ambil tu telepon and find his baba in toilet. Dia p ketuk2 a tu pintu tandas. Hahahahaha. This time, i ketawa sudah nda tahan. Ayyaaa.. Funny betul. Abis jak babanya mandi, he started to merengek2 sambil tarik2 baju dia. It means he wants to change his cloth.

So i said to my husband, nahh your son mau p KFC itu.

My husband bilang "Uinaaa.. kenyang lagi kita ni". I said "ala kesian la dia ba kali dari siang lagi mau p KFC. Bawa saja la".

So, babanya terus pakai baju jalan la and sekali tukar baju nazrin baju jalan. While i went to have my shower.

Abis mandi i besiap la. Nazrin wait for me sambil looking at me besiap. As if he wants me to besiap cepat. I said "Sabar ba Nazrin, mama mau pakai tudung dulu". Baba dia pula duduk2 la tunggu I abis besiap. All of the sudden Nazrin p tarik tangan babanya ke luar pintu !! Hahahahhahahahaha.. So excited mau p KFC. Lucky jugak ada suda KFC di Kinarut.

Hahahahahahahahahahhaha. Tua suda Nazrin kan?

The end.

nah Nazrin ketuk2 tu pintu tandas.

My Nazrin enjoying eating fries ONLY !!! Hahahahahaha..

Thursday, June 16, 2016

Salam Ramadhan Kareem 1437H

Salam.

Belum terlambat kiranya untuk aku ucapkan Salam Ramadhan buat semua. Tahun ni alhamdulillah dapat menyempurnakan rukun ke tiga ni dengan setakat ni ok. Cuma bocor 2 hari pertama Ramadhan. Sob sob..

Sedang mengharapkan suatu yang hampir mustahil.

Ntah akan menjadi atau tidak. Mudahan la menjadi kan.

Penat dah tunggu.

Aissshh. Pa ku melalut ni kan? Hahahaha. Ni tengah tunggu nak balik jak. Keja suma dah bereh.

Nazrin pun alhamdulillah makin sihat tembam bambam.

Love u son.

Bye.

Semoga kita semua dalam lindungan Ilahi.
Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keberkatan.


Tuesday, January 26, 2016

Kelahiran Nazrin My Baby Boy

Assalamualaikum dear bloggie,

Lamanya nda update blog ku ya ampun sampai macam ada habuk besarang2 dah ni. O my... Serius aku rindu blogging! Well, as my title today you should know the reason huhuhuhuhu.. I'm a mom now !!!!!!!!! O my... Syukur la kan... Ngeeeeeeeeeeee..

Actually, my baby Nazrin lahir 22 December 2015, 3.35pagi di Hospital Likas. Hampir sebulan yang lalu. It's just that we having some difficulties tu la sebab baru seakan ok sikit keadaan. Syukur. Tis story will be reveal in the next entry ok.

Ok mari aku ceritakan kelahiran Nazrin sebagai kenangan takut aku terlupa dan juga mungkin sebagai panduan bakal ibu yang sedang membaca (kot....... hehehe).

My EDD (expected delivery date) dalam bahasa Melayunya tarikh jangkaan melahirkan ialah pada 24 December 2015 which is one day before Christmas, gitew. But, banyak orang cerdik pandai tengok (perut aku) sepatutnya aku awal melahirkan. So, aku amek cuti seminggu awal. Takut ada masalah la tu. But, tetap jugak baby tak mo kuar even dalam masa cuti tu aku dan husband berjalan-jalan sakan di kawasan perumahan ni (kalau di kira-kira adalah kali 10km sehari). Huhuhu..

Suddenly, on 21 December 2015, pagi lebih kurang pukul 9.30, aku pegi toilet nak kencing (oh ya dalam tempoh menunggu kelahiran ni, aku kencing macam setiap 30 minit... dehhhhhhhhhhhhh) then I saw a tiny spot berwarna coklat kekuningan di seluar dalam aku. First time tengok. So, aku cakap lah dekat mak aku (my guardian angel). Dengan seriusnya, mak aku cakap "mari kita ke hospital !". Erkkkkkkkkk.. aku cakap "tak mo lah mak. Teda pa2 tu" (uisey macam aku pernah melahirkan acah2 lawan mak aku yang 4 kali pengalaman). Mak marah lagi suruh tanya klinik nurse aku tu. Then, aku call la Klinik tu, kata my nurse, "pigilah kau ke bilik penilaian di Likas". Erkkkkkkk....sekali lagi aku terkejut. Tak sangka tanda spot kecik yang aku dapat pagi tu adalah satu petanda bakal melahirkan.

Dengan tergesa2, my mom and my husband bersiap nak ke Likas. Hmmm.. aku dengan selamba badak pigi oook oookk (buang air besar dahhhh) dulu. Lama gak. Sebabnya aku tu takut sebenarnya Hahahahaha. Niat nak berlambat2. Abis aku kenak marah husband dan mak aku.. Sebab kedua bagi aku tanda tu terlalu biasa dan bukanlah seperti tanda2 orang yang nak melahirkan. Seyes beb. Hanya ni jak tanda yang aku ada untuk rujukan aku masuk wad penilaian Tingkat 2 di Likas.

Oleh kerana hari tu adalah hampir dengan Hari Krismas which is quit a big celebration di KK ni, so, agak packed la jalanraya. Sana-sini jammed ok. Nasib lah husband aku tau jalan yang kurang jammed. Kami gerak dari pukul 10.30 pagi dari Kinarut dan hanya sampai di Likas pukul 12 tengahari. Sangat jammed kan? Huhuhu.. Syukur alhamdulillah sepanjang perjalanan aku tak rasa sakit perut langsung. Ketawa2 lagi. Stress2 lagi akibat jammed yang melanda. Hahahahaha..

Sesampainya di Likas, me and my so rushing mom terus ke tingkat 2 wad penilaian tu. Oh my goodness. I forgot to eat lunch. Sangatlah lapar ya. Then, disuruhlah ambil test kencing dari nurse dan tukar baju warna pink tu. Ohohoho. Kamurang kena belajar pakai tu baju dan kain ok. Funny. Then, bagilah buku Klinik kamu sama tu nurse. Tunggu giliran kena panggil then disuruh baring dipasang alat untuk mendengar degupan jantung baby di perut. Sepanjang masa ni, memang hanya kedengaran bunyi jantung baby lah. Hihihihi. Proses seterusnya jeng jeng jeng............

Bermulalah kesakitan yang kamurang nda sukak which is kenak check bukaan rahim. Sakit okkkkkkk.. Checking ni hanya berlaku selepas sesi soal jawab yang panjang lebar dari nurse2 dan doktor2. Lepas dah confirm 2cm bukaan, (what ????????? 2cm??????? dan aku bersambil lewa ya dari pagi.. huhuhuhu..) Rupa2nya, tak semua orang mengalami pengalaman nak melahirkan yang sama.

Selesai urusan di wad penilaian, aku dihantar ke Wad Kenanga 1 untuk tunggu bukaan lebih besar. Huhuhuhu. Dah petang masa melawat baru aku dapat makan nasi goreng melimpah 1 tapau aku habiskan. Sangatlah laparnya aku. Kasian. Sepanjang tempoh ni, macam dalam 2 kali kena check bukaan. Sandi sakit. Masa dalam wad ni lah baru aku buka segala petua yang keluarga dan kawan2 bagi dalam hp. Kena ingat macamana nak teran dengan betul dan tepat. Payah jugak nak begerak masa ni sebab tangan kita dah kena cucuk jarum plastik. Yang ni memang prosedur beranak sekarang. Takut in case, ada apa2 berlaku kan time nak beranak nanti.

Jam 9 pm, doktor check lagi bukaan rahim. Benciiii.. Huhuhu. Then, bukaan aku dah 4cm. Jam 10 pm masuk dewan bersalin dah. Huhuhuhu. Seramnya Allah jak yang tahu perasaan ni. Nasib baik semasa kenak tolak ke bilik dewan bersalin, husband dan mak sempat jumpa aku. Dapatlah aku merasa kasih sayang dorang berdua sebelum aku battle hidup mati di dalam sana. Sedih.... Huhuhuhu... Sepanjang tempoh ni, aku tiada merasa lagi sakit perut nak bersalin. Langsung teda. Sampai aku tanya bidan yag jaga aku "macamana jugak sakit mau beranak tu? saya ni beranak anak pertama, nda tau tu rasa". Dia bilang, "macam sakit mau berak, tapi jauh lagi sakit." Dia lah yang banyak bagi aku semangat sampai aku lupa aku ni mau beranak sudah. Hahahaha..

Sampai jak di bilik bersalin (aku sorang jak dalam bilik tu. Rupanya bilik2 aku ingatkan ramai ibu2 kan nama dia dewan??? Hehehe) doktor check lagi bukaan rahim. Oh ya ketuban aku tak pecah2 huhuhuhu.. Jadi, doktor bagi pecah air ketuban aku. Then, doktor pun decide bagi aku suntikan induce supaya bukaan lebih cepat. Bidan ada cakap memang akan rasa sakit nanti. Lepas tu aku merasa lah sakit perlahan2 sakit perut mau beranak tu. Pas beberapa ketika maybe 30 minit, bidan yang jaga aku bagi aku pilihan mau ubat tahan sakit mana satu, ada gas dihidu dan ada suntikan. Aku tanya mana yang ok. Dia cadangkan suntikan supaya aku boleh tidur sementara tunggu bukaan rahim. Then, aku pilih suntikan la. Sebelum tu, aku tanya dia, "bila boleh minum air selusuh?" Dia ni lah yang bagitau aku, "induce tu serupa lah air selusuh tapi versi moden. Minum air selusuh selepas bukaan sampai 6-7 cm baru lah tak merasa sakit perut yang lama." Pastu, aku pun tetidur. ZZzzzzz..

Sedar aku dari tidur bila perut ku mulai memulas2. Bidan ada datang tengok, dia bilang "sabar belum lagi buka abis rahim. Tunggu sampai kau rasa sakit mau berak yang teramat." Masa tu, dia check bukaan dah sampai 7 cm, jadi aku pun minum lah air selusuh dalam 3 teguk. 5 minit jak boss, sakit yang mau terberak tu datang. Makkkkkkkkkkkkkkk... sakitnya Allahu rabbi..... Masa ni lah aku baca doa Nabi Yusuf tu berulang2. Dalam masa yang sama, aku cakap sama baby, "please behave baby. Tolong mama senang keluar supaya senang mama ejan." Dekat pukul 3am macam tu, sakit dah memuncak2. Tiap 5 minit aku rasa macam mau melayang dah. Sakit yang teramat. Sampai aku tekan butang kecemasan tu. Huhuhuhu..

Luckily, bidan datang. Dia sempat cerita dia baru abis kasi beranak ibu di bilik sebelah. Dan bila dia check rahim dah bukak abis kepala baby pun dah nampak sikit. Dia cakap, "masa untuk mengejan mama"... Erkkkkkkkk.. sempat aku rasa seram.. Me?? Mengejan?????????? Goshhh.. Mulalah kepala serabut bagai sampai aku lupa apa yang aku baca masa di Wad Kenanga 1. Hahahahaha. I guess semua ibu2 masa tu pun lupa kan? Hehehe..

Bila dalam proses tu, bidan cakap, "eh mama cepat ejan macam terberak dah baby dalam ni. Mesti cepat ejan mama nanti baby sakit." Aku ingat lagi bidan ada cakap juga cuma ejan bila sakit tu datang. Awal proses ejan bidan cakap aku salah ejan sebab muka aku merah. Then, aku berenti. Berfikir dan berdoa. Alhamdulillah. Suddenly, aku ingat cara nafas dan cara ejan. Lepas tu, aku mula ejan dengan sempurna sebabnya bidan cakap, "yes mama macam tu lah ejan. Pandai mama." Ada kurang 10 kali ejan, my baby keluar dengan selamat. Alhamdulillah............. Bidan cakap, "mama...... saya tak gunting ya, baby kau yang kasi koyak."

Bidan terus angkat my baby bagi tengok jantina dia. Erkkkkkkkk.. "Nah mama baby boy la bukan girl". Aku pun terkejut hehehe sebab selama mengandung semua sangka baby girl. Dengan menyebut berterusan kalimah "Allahu akbar" aku menyambut baby ku yang diletakkan didadaku. Pandai baby cari susu dia.. Hehehe.. Airmata bercucuran. Sakit semua hilang. Huhuhuhu... Baby ku besar dan sihat sempurna. 3.5kg 49cm. Terima kasih bidan.

Lepas tu, bidan kasi keluar tembuni. Tak perlu ejan dah. Dia tekan perut saja. Lepas jak tembuni keluar, darah beku pun mencurah2 keluar. Bidan tanya, "mama minum air sejuk ka masa mengandung, ais krim ka?" Aku jawab, "ya ais krim paling banyak babanya suka makan ais krim jadi aku pun terikut huhuhuhu.." Bidan bilang, "mama jangan makan sejuk time mengandung, nanti banyak darah beku." Aku baru tauuuuuuuuuuuuuu... Lepas tu azab seterusnya, jahit !!! Oh ya, aku beranak normal with no gunting ya. Dengar cerita auntie ku, no more gunting prosedur. So, bayangkan lah berapa besar koyakan aku. Sandiiii................

Lepas sejam baby baring didadaku, baby diambil oleh nurse untuk dimandikan. Barang baby semua ada dalam beg yang aku bawa. Beg ni dah lama prepare ok. Maybe sejak bulan November. Hihihihi.. Selesai semua, aku disuruh tidur untuk berehat. After few minutes kali dalam setengah jam, aku dikejutkan oleh nurse, dia datang bawa baby yang dah dimandikan. Comellllllllllll.. Then, aku kasi susu baby. Pandai baby menyusu.. Yes... Bila baby tidur, nurse simpan dia di baby cot. Aku sambung tidur. Orang diluar (my husband dan my mom tak tau aku dah beranak. Huhuhu kasian dorang. Aku sangat lemah sebab tekanan darah sangat rendah.

Then aku tidur lagi lepas minum air milo dan makan kurma yang aku bawa. Ada dua kali lah aku tertidur lama dalam bilik tu sebab aku sangat lemah. Doktor beramai-ramai datang tengok aku. Aku minta keluar dari dewan bersalin sebab aku kena makan bagus2 baru tekanan darah ku ok balik. Di bilik ni aku tak boleh nak ok. Huhuhu... Lepas doktor dah nampak muka aku tak berapa pucat, baru dorang bagi aku discharge dalam jam 10 pagi tu. Kesian si husband dan mak. Beberapa jam baru mereka dapat lihat si baby. :(





Wednesday, July 29, 2015

Second Trimester

Salam you all,

Tired. Sleepy. Bored. Not comfy.

Haa.. tu la perasaan yang paling malar aku hadapi sekarang. Apa tak nya. Ni gara-gara opis jugak. Too much thinking. Rasa bosan hari-hari macam ni.

My baby? She's ok. (Eceh.. yakin-yakin aku kan?) Ngeeeeee.. Well, it's the bonding. Itu apa yang aku rasa kan lah. Dah masuk 6 bulan nanti aku scan la. Mudahan tepat la jangkaan aku dan suami ni. Kalau tak tepat pun, kami terima juga. Hehehe..

Perut dah makin membesar. Muntah-muntah dah kurang. Muka dah hilang abis tu jerawat segala. Shining shimering gitu muka aku sekarang. Banyak orang tegur, berseri-seri sangat !. LOL. Alhamdullilah la kan.. Hehe..

Mengantuk ni pula sebab banyak tidur kali. Awal tidur. Awal bangun. Hmmm.. terbayangkan katil di rumah. Aisshh sedapnya ni kalau baring barang sejam. Huhuhuhu..

Oh ya. My mom semua di Tebobon dah moved ke area kami sekarang. Hari ni la meka masuk uma baru. Best sangat-sangat. Yeay. Dah ada environment baru. Bosan dengan environment lama tu. Sampai buat aku menyampah gi sana. Kihkihkih..

My husband? He is getting very the very sihat. Bak katanya, "tengok baja la." Hahahahaha. Kurengg betul. Ya tau la kita ni sedap masak. Sedap-sedap. Hahahahaha.

Tak sabar rasanya nak cuti bersalin. Nak tengok baby. Nak rehat di rumah. Biar segala keriuhan ni sepi. Malas nak dengar orang bertekak hari-hari. Malas.

Harap-harap baby sihat lah hendaknya. Tak dapat penyakit kuning tu. Aku makan kurma hari-hari tau. Orang cakap sangat ampuh untuk melawan penyakit kuning baby. Nanti masuk bulan ke tujuh, aku minum suus kambing la pulak. Pun untuk elak penyakit tu. Aku nak sangat baby rehat di rumah dan bukan di hospital. Huhuhu. Palis-palis.

Ok lah. Nak tertidur aku meniap ni ha.. By the way, ya i missed you bloggie.. Ada banyak kan gambar dekat bawah sekali tu? Tu gambar-gambar from my IG akaun tau. Hehehe.

Ok byeeeeeeee..


Thursday, June 18, 2015

puasa ramadhan 2015

salam semua..

oho.. hari ni puasa pertama tahun ni. ni tahun kedua puasa bersama suami dan si baby dlm perut.

baby memang terbaek punya. kalau dia nda suka apa yg mama makan, automatik keluar balik after 10 minutes. so, maksudnya ibarat aku tak makan apa-apa la tadi. huhuhuhuhu... sedey. harap boleh bertahan la apa yg tinggal ni.

buat malu kalau aku tak puasa nanti dekat opis..

ok bai...

Saturday, April 25, 2015

happy birthday mama !

alhamdulillah tua lagi setahun. syukur diberi kesempatan hidup di dunia Mu ya Allah.

sebenarnya dari awal minggu ni aku rasa tak sihat badan. terutama sebab kena ruam yang melampau² sakitnya sampai menyukarkan pergerakan aku. kemarin jumaat pun aku tak dapat keja. khamis petang aku balik awal sbb tak larat perasaan tu.

jadi, kiranya dari mala khamis ku terlantar baring saja di rumah. kesian si abang yang buat semuanya. huhu. sorry.

sempena birthday ku si abang rancang mau jalan² ke poring mungkin. tapi aku tak sihat. jadi semua pun dibatalkan.

keja aku baring dan merengek kesakitan. huhuhu. lama tu beb.

sabtu pagi si abang dah tak tahan tengok aku makin pucat, dia kata lepas dia abis keja, kami ke klinik. aku iyakan.

jadi menuju la kami ke kk sebab si abang mau jugak aku jumpa doktor perempuan. kk ni susah mau jumpa doktor perempuan oo. ada pernah ku jumpa tapi di papar. that doctor is a no good one. banyak mulut. sampai aku taubat tak mau jumpa lagi.

so, ke Klinik Dr Suzanne la kami. nasib klinik belum tutup sbb sabtu klinik tutup pukul 4. masa tu Dr Suzanne takda yang ada doktor ganti tapi nasib pompuan gak. so im glad.

doktor tanya bila last period? aku cakap bulan 3 tanggal 19. terus doktor suruh misi ambil kencing aku utk test pregnant. masa tu, doktor tengah bincang nak bagi ubat apa. dia kata nak bagi antibiotik, to kena tunggu result urine test.

berapa minit kemudian, misi datang dengan muka terkejut dia berkata "nah, doktor, mengandung".

.
.
.
.
.
.
.
.

sunyi kami semua sekejap. macam ada malaikat lalu. erkkk.

then, kami semua ketawa. doktor cakap nah hadiah birthday kau. wahahahaha. aku punya ketawa dan senang hati sampai lupa diri masih sakit.

so funny. doktor tak jadi bagi ubat antibiotik sebaliknya dia bagi aku vitamin asid folic utk baby katanya. erkk. aku tediam. aku cakap dgn doktor aku masih bingung. hahahaha. abis aku diketawakan doktor dan misi. malu. haha.

walaupun tahun ni tak makan kek macam selalu, tapi berita ni sudah cukup sebagai pengganti malah lebih lagi. hmmm..

misi kira, katanya kandungan dah masuk 5 minggu 3 hari. ngeee..

doakan aku dan baby ya semua. bye2.

ps: i miss u bloggie.. muahh.

Wednesday, January 21, 2015

First entry for 2015

Assalamualaikum semua.. Salam sejahtera dan bukannya Salam 1Malaysia. Sebabnya mudah saja. Takda makna ya ahahahahaha....

Hamboiii punya tambirang betul suda aku kan? Miahahahahaha. Dulu-dulu time bujang bukan main kan? Mesti mau ada first entri yang tanggal 1. Hahhahaha. Ketara nda da kerja dulu kan.. Sekarang malar busy. Almaklumlah sudah kahwin sudah belaki mesti mau jaga masa. Tidak boleh suda buang masa suka-suki. Masa penuh buat macam-macam benda. Hehehehe.

Tapi, untuk dijadikan cerita yang best kan.. Ni bulan musim asimen lagi. Last month asimen UUM. Nda juga banyak. Tapi, bolehlah akan menambahkan lagi kebizian aku. List di bawah tu yang setakat entri ni ditulis lah. Hehehe..

Syukur lah kan.

Ok bai. Si Abang memanggil lagi. Eeeeeeeeeeeeeeeeeee.. Kelapisan betul. Hahahahahahhaha...

1) Business Law
2) International Business  
3) Marketing management
4) Gaya Hidup Sihat
5) Membentuk dan Membuat Binaan
6) Pengajaran Komsas dlm BM
7) Biologi
8) Pengurusan Silang Budaya
9) Linguistik

Ni kali ai sapu rata. Ahaks~~~~~~~ but i wish dapat buat satu kali lagi asimen bina model landskap ooo.. siok bai tu. Sa sukak !! Please pm me ya? Sapa2 dapat ni asimen dan tak mau buat, Hehehehehe..



Sunday, December 14, 2014

Liburan Disember 2014

Salam blogger,

Disember belom abis. Tapi, aku mau tulis jugak memandangkan hari ni ada free "sangat".. Gitew.. Banyak event family buat me and hubby tukang penuh acara jak.. Hehehe..

Some of the photos..

Byee..

Desa Cattle, Kundasang






Mamutik Island





Second dating di dalam laut.. Yehaaa.. Yg pertama ada disini



On the way to Tawau, Banjaran Kroker



 Pantai Manis, Papar



Our new Baby, SAB1554W



Si abg sama mertuanya yang comel.

Daaaa..


Saturday, September 27, 2014

Aktiviti yang Sihat di Kampung Kelanahan, Papar

Hai semua. Assalamualaikum..

Dalam sebok-sebok ai ber asimen nih, ai nak jugak release sedikit tension dengan memblogingkan diri. Ok, Minta maaf lah sebab guna bahasa yang rojak. Ini adalah tulisan bukan formal ya kawan-kawan. Kalau eden berformal eden guna bahasa formal walaupun dalam penulisan. Hihihi. I love Bahasa Melayu tau.. :)

Ok. Sekadar sharing jak. Before ai start ber asimen, ai dengan hubby buat banyak aktiviti di sekitar Kampung Kelanahan ni. Best tau.. Rupa-rupanya di kampung ni ada pantai yang tersangatlah besar dan tersangatlah bersih. Pantai ada dua bahagian. Bahagian satu di Pantai Telinting dan 1 lagi di Pantai Manis. Pantai Manis ni memang banyak org tau. Pantai Telinting tu belum lagi banyak yang tau sebab jalan masuk dia belum ber tar. Huhuhu. Jauh pulok nak masuk ke kawasan pantai tu. Sebab tu la kali kurang sangat orang tau pasal kewujudan pantai tu. Hehehe. Syukurlah kan? Sebab kalau banyak orang tau, kotor lah pantai tu gamaknye.. Huhuhu..

Aktiviti kami laki bini yang menghitamkan kulit ai :( ialah aktiviti berbasikal. Haaa. Ko pikir? Kami berbasikal ke kawasan bakau dan jauh ke pelusuk hujung kampung hingga sampai ke landasan keretapi lagi. Hehehe. Kata si abang, dulu-dulu orang Cina yang dari Mainland China yang buat jalan keretapi tu sebab masa tu kita orang Sabah tak pandai nak buat jalan keretapi tu. Batu dia pun pelik. Tak pernah jumpa. Hmmmm.. So, ni gambar yang sempat ai ambil untuk tatapan you all..

Dua buah beskal...

Lain kan batu dia? Hehe..

Banyak rangit !!!

Tempat karbau mandi manda !

Tengok si abang tu. Memetik lemiding.. Yummy....

Pantai Telinting
Bergaya sopan di Pantai Telinting !

Pantai Manis. Kami memancing nih.. Hihi..

Tengok gayak Adam dan Alya dengan mummy nya.. Pertama Adam nda mau langsung pijak pasir kegelian dia. Sekali auntynya ni bawa main uma pasir, nehh nda mau naik lagi ya.. :)

Sioknya.. 

Tengok mamak dan bapak. Gembira sangat meka. Mamak mau dipaksa ya pigi mandi. Kata Alya, "Macam kau artis !" Hehehe..


Jadi? Semat kan pantai nya? I love it. Tapi, buat masa ni, Nda bole dah pi pantai. Ai busy !!!! Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...




Tuesday, September 2, 2014

My first Wedding Invitation as a Wife (Brunei Wedding way of Entertainment)

Hai you all. Hows your day? Best kan asyik stalk tempat orang? Its ok. Because each time you come to my page, you give me advantage. Hehe. :)

Hmmm.. Pasal tajuk entri ni. Hujung bulan Ogos memang musim kawinan kan. So, aku pun macam orang lain jugak dapat invitation pigi wedding orang.

Kami laki bini dapat 2 wedding invi. Dua-dua dari kampung ni jugak. Bestnya.. Sebab dapat experience other wedding culture. Beza sangat dengan cara kawin di Tawau tau.. Hmmm...

Meka guna alat muzik tradisional to entertain guest. Karaoke ditiadakan yoo.. So sunyi.. Pelik pun ada ku rasa. First time rasa ni. Hmmm. Bilang si abang kampung ni memang sangat kuat pegangan agama Islam. So, no big or huge or noisy entertainment ya.. Hmmm no wonder.

So enjoy sedikit video yang aku sempat amek.. And not to forgot, happy wedding to newly weds !!

See you in my next entri.

Daa..



Saturday, August 9, 2014

My Wedding @ 8 June 2014

Setelah lebih 2 bulan baru aku sempat buat entri panjang untuk majlis perkahwinan aku. Hahahahahaha..

Alhamdulillah selamat jua aku menjadi isteri lelaki yang dicintai si Sapin ani. Hehehehe..

Majlis perkahwinan yang sederhana sudah cukup bagi aku. Aku gembira melihat ramai kaum keluarga sebelah mamak dan sebelah bapak ku datang dari jauh ke Kota Kinabalu semata-mata untuk meraikan majlis perkahwinan kami berdua. Keluarga dari sebelah suami juga datang dari Kg. Kelanahan dan Kg. Benoni, Papar. Dan tak kurang meriah kedatangan jemputan khas dari Kg. Sembulan Lama dan Keningau. Wah wah.. terima kasih semua..

Majlis dijalankan di Dewan Saadah, Wisma Muis, Kota Kinabalu, Sabah pada 8 Jun 2014 @ 10 Syaaban 1435H. Majlis bermula dari pukul 10.00 pagi hingga pukul 3.00 petang. Majlis ni sengaja aku buat satu kali gus sebab aku malas nak susahkan ahli keluarga lain berulang-alik untuk beberapa majlis seperti merisik, naik duit, nikah dan macam-macam lagi. Semua aku buat satu kali gus. Kata mak andam, bagus juga buat macam ni sebab satu kali penat satu kali belanja. Hehehe..

Kami kan sudah bertunang lebih setahun yang lalu jadi majlis bertunang memang aku tak nak buat heboh-heboh sebab aku nak ikut syariat agama Islam bahawa majlis tunang sepatutnya ahli keluarga terdekat sahaja yang perlu tahu.

Kad hantaran dan banting aku buat dengan menggunakan khidmat Kad Kahwin Glamour Sabah. Klik untuk ke facebook meka. Ni kesah aku dengan kedai ni la yer. Takda maksud nak kondem or what so ever. Tapi seyes, aku 3 bulan lebih awal bayar untuk meka start buat kad dan banting aku. Reply emel mereka pun aku buat sepantas kilat. But, in the end, kad aku dapat, kurang sebulan sebelum majlis dan banting aku ambil satu jak sebab banting kedua hanya siap sehari sebelum majlis. Sorry2 aku mau pigi ambil yah. Apa pun, terima kasih daun keladi. Apa yang saya masih berhutang harap dihalalkan. Sebagai pengajaran supaya treat every customer equal. Siapa bayar awal, dia dibuat awal bukan ikut tarikh majlis orang. Makasih. Ngeee.. Jangan marah ha !



Untuk hantaran, aku buat untuk dua-dua belah pihak. Takder nye nak upah kedai untuk buat hantaran aku yer. Nih kamiorang yang buat sendiri. Aku, si abang, adik-beradik dan ipar-ipar aku. Hehehe.. Kreatif jugak kan kami? Hehehe. Untuk hantaran barangan lelaki aku guna warna putih dan orange. Untuk hantaran barangan perempuan pula aku guna warna cream dan maroon. Tapi, aku kecewa jugak sebab tak ambil semua gambar setiap dulang tu. Uwaaaaaaaaaa.. Kenapa boleh terjadi??? Eeeeeeee.. Jadi, yang ada ni jer la aku titip dekat sini yer? :)


Haaaa.. Ni nama dia Sirih junjung. Mak aku yang deco. Semat kan? Dia nak sangat guna sirih hidup. Aku ingat nak beli saja di kedai tapi dia nak juga buat. So, aku ikutkan saja. Sirih junjung ni siap dalam tempoh sejam sahaja dan menggunakan sedikit bantuan ipar aku. Hehehe. Tq mak for the most beautiful sirih junjung in my life ! Ngeeee...


Yang ni tuala besar. Di sulam oleh kawan kepada ipar aku si Acik. Sebenarnya ada banyak lagi sulaman dia tau tapi oleh kerana tuala ni agak besar dan dulang ni kecik jak tak boleh nak bagi tengok design kupu-kupu dua belah tu. Apa boleh buat lah kan? Nasib badan. Hehe. Kalau korang nak khidmat sulam murah2 ni boleh hubungi aku yer.. area KK saja. Hihihi.. Yang tukang deco tuala ni ialah abang aku yang sulung. Kreatif sungguh tangan dia kan? Masih bujang tu dan sangatlah hensem. Korang nak kenal? Ni fb dia. Hihihi..


Comel kan? Kek hantaran aku? Hahahahaha. Biasanya tulisan mestilah "Selamat bertunang" ke "Selamat Pengantin Baru" ke kan?! Ha, kek aku special sikit sebab tulisan dia "I Love You Sayang". Kahkahkahkahkah. Nak dijadikan cerita... Aku order sama kawan ipar aku si Acik jugak tapi kawan dia yang lain pulak. Tak kan orang yang sama kan? Sapu habis nampak! Hehehe. Aku berwhatsapp sama si Acik jer untuk order kek ni. Sebab aku dah servay2 memang mahal kek yang di kedai2 kek then si Acik suggest guna kawan dia lagipun tempoh masa siap 1 hari jer. Aku order last minute so no choice. Aku order jak. Ikut warna hantaran lah. Pasal wording tu pulak, aku main2 jak sama Acik cakap "Acik, tukar lah tulisan tu jangan pakai Selamat Pengantin Baru, tapi ko pakai I Love You Sayang." Sekali siap, makk kauuuuu.. punya ku ketawa terbahak2. Bikin malu betul. Tapi, nak buat apa kan? Barang dah siap as per order ! Terbaik punya ipar.. Grrrrrr. Apapun kek ni jauh lagi murah berbanding order di kedai ya. Jangan jeles. Nak order kek untuk majlis anda? Meh PM aku. As usual KK area only. Ngeeee...


Gambar di atas ialah 7 dulang hantaran untuk lelaki. Tapi, aku heran mana satu lagi dulang erkkk?? Mungkin sebelah tuala tu.. Hmmm.. Senarai barang-barang hantaran untuk pihak lelaki ialah:
1) Kek
2) Buah-buahan
3) Coklat (dari Labuan ni. Kebetulan ipar aku si Acik jugak hehe pigi undangan kawin kawannya so, dia pajak kan aku coklat Ferraro Roche, Kinder Bueno, Daim, Tablerone dan persegi2 bentuk dia tu. Aku tak ingat nama dia.)
4) Dompet dan tali pinggang
5) Kain sarung dan jubah sembahyang
6) Tuala
7) Minyak wangi - yang ni adik aku belikan masa dia masih keja Hospital KL. Hehehe.


Gambar di atas pulak hantaran pihak perempuan. Hehe..
1) Sirih junjung
2) Al-Quran
3) Telekung dan sejadah - Yang ini ipar aku si Ana yang design. Dia bilang dia tengok di Internet. Hehehe. Tq Ana. 
4) Beg tangan dan dompet - Satu set gitu. Hehehe.
5) Cincin nikah dan cek hantaran - Cincin aku beli di Sing Kwang Kedai Emas dekat Segama. 


Untuk barang-barang doorgift, aku beli di YTBC, Kg. Sipanggil, Putatan saja. Mudah dan murah. Hehehe.. Masa aku beli tu kan, aku dapat free gift tau. Hehe. 1 bakul dulang hantaran yang sangat lah cantik deco dia dan aku gunakan untuk bakul hantaran buah-buahan tu. Tq aunty yang memberi. :)


Oleh kerana aku yang deco barang-barang hantaran, maka kedai yang paling best untuk beli kelengkapan hiasan dulang hantaran korang pigi kedai D&C di Segama. Best... Pekerja-pekerja dia pun baik hati melayan dengan penuh kesabaran. Makasih adik2 semua.



Ok siap. Bahagian yang kecik2. Sekarang kita masuk bahagian mak andam pula. Mak andam ni memang terkenal sebab dia baik dan sentuhan dia memang majik la. Berubah terus muka ai gitu. Cerita pasal mak andam ni kan. Masa si abang pertama kali jumpa mamak bapak aku kan. Aku rasa lepas dari itu lah bapak aku sudah berjanji sama kedai mak andam ni supaya dia ambil andaman untuk majlis kahwin aku. Sebabnya, mak andam tu ada cakap, "Dik, lama sudah bapak kamu tempah sama saya mungkin dalam satu tahun lalu" Erkkkkkkkkkkkkkkkkk.. aku ternganga. Ya ampun. Rupa-rupanya sudah lama bapak order patutlah balik-balik dia tanya aku pasal andam. Hemmmm.. Makasih pak. Pilihan bapak memang yang terbaik. Sebab pelamin dan andaman kakak memang yang terbaik. Baju pengapit lelaki dan perempuan pun turut disediakan oleh pelamin ni. Baik kan? Untuk baju lelaki pihak keluarga pun aku sewa sama butik ni. Supaya seragam kata si abang. Baju untuk keluarga perempuan pulak meka beli sendiri. Nak bergaya kata ipar aku si Acik. Ngeeeeeeee...

Untuk baju pengantin, aku memang dari sebelum kahwin minta sama mamak tak mau tukar2 baju. Sebab aku tak mau susah2 turun pelamin dan pigi tukar baju. Lagi pun, baju yang aku pilih adalah tema keseluruhan majlis which is biru turqoise dan putih. Warna tema ni hanya muncul selepas aku memilih baju untuk kahwin. Love at the first sight gitu. Hmmm.. Makasih kakak andaman. Memang yang terbaik makeup kakak dan juga pelamin serta hiasan gerbang semuanya. Dan, aku dapat special price yang tak akan dibagi kepada siapa2 pun. Ni aku gerenti punya lah. Hahahaha... Andaman yang bertanggungjawab dalam keseluruhan majlis ialah tak lain tak bukan "Butik Seri Impian" beralamat di Tg 1 Lot 1.52A Kompleks Asia City. Sila klik untuk facebook butik ni.


Ok lah. Punya panjang entri aku kan? Hahahhahahahahaha. Makasih kepada yang sudi membaca. Harap dapat membantu bakal pengantin2 sekalian. So, di bawah ni aku sertakan sedikit gambar untuk majlis perkahwinan aku yer...


Bakul untuk letak doorgift. Mamak aku yang buat. Cantikkan? Hehe..


Headband si kecik Hawa Umairah binti Ahmad


Yang ni malam sebelum majlis. Si Alya Damia Shaza sama si Wawa my lil kazen dari Tawau memupur aku. Comel kan? Hahahaha.. Sorry bilik ada serabut. Ngeeeeeee..


Acara malam berinai aku. Sempoi kan? Hahahahaha..


Ni aku first time seumur hidup kena makeup macam ni sekali teruk. Aku siap tertidur2 bah. 
Punya sandi. 
Zzzzzzzzzzz...


Pelamin aku. Hmmm... Cantik kan? Meja kecil di depan tu dan juga alas duduk adalah untuk acara nikah. Hehehe..


Ni gambar keseluruhan dewan


The hand and the ring !


The kissing (hand !!!) Ni untuk acara batal wudhuk


The family !!!! Tak tahan tengok gayak bapak aku tu tau. Hahahahhahaha.. Adam Aaryan tido ! Alya tengok belakang pulok ! Muka Hawa Umairah tertutup. ERkkkkkk gaya bapak aku dan abg aku si Amat sama lahhhhhhhhhh.. Wahhhhhhhhhh.. Ipar aku si Acik sebelah kanan hujung. Ipar aku si Ana sebelah kiri hujung. Abang aku yang hensem tu sebelah mamak aku. Ensem kan? Hehehe... Adik aku menten bapok style. Grrrrr...



Aksi wajib kata ipar aku lagi. Hahahaha..


Ini lah cameragirl aku. Percaya ke tak? Hahahaha..
Thank you so much kazen ku Glee. Tu fb dia. Dia cameraman aku yang selamatkan majlis aku. Sebab orang yang sudah ditempah berbulan sebelum ini tarik diri last minit. Ntah apa masalah tu orang. Sampai sekarang aku tak tahu dan sampai sekarang aku tak ditegur2. Pun aku tak tau apa punca dia. I guess maybe its better if we never talk again, kan? :(


Byeeeeeee...... 

Kini aku bahagia. Rasa2nya nak tukar skin blog lagi. Kali ni nak upah orang pulok untuk design baru. Hehehe. See lah what to do nanti. Hehehe.. Yang penting, berbelog adalah suatu kepuasan bagi aku dan laki ku benarkan selagi tak mengganggu manusia lain. Ngeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... Tq darling. Muaksss... 

P/S: Untuk gambar yang selebihnya, aku ada upload sikit di fb aku album "My Big Day"...

Sekian dan terima kasih. I'm the club sudaaaaaaaaaa....