DIIKLANKAN OLEH

KAWAN-KAWAN

OUR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY NAZRIN

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

MY NAZIRA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, September 21, 2011

Sakit kepala, pening dan PUSING.

Do you know the difference between "sakit kepala", "pening" dan "pusing" ?

What is sakit kepala? Sakit kepala ialah bila ko rasa ko nak hantak kepala ko ke dinding. Sakit kepala yang kronik apabila migrain menyerang. Migrain pula bukannya sakit kepala biasa. Migrain ialah bila ko sakit kepala sebelah bahagian sahaja. Perasaan ko pun sama jugak, iaitu ko nak hantak kepala ke dinding. Kesimpulan, aku ada migrain sikit jak belah kanan. Hmmm..

Pusing a.k.a dizzy ialah bila ko rasa ko dah tak stabil lagi. Bukan tak stabil mental tau. Hahahahaha.. Tak stabil di sini bermaksud ko rasa ko nak tejatuh at certain time bila pusing menyerang. Sebagai contoh, bila ko bejalan, ko terasa ko nak jatuh (tiba-tiba). Orang cakap, macam nak pitam. Gitu lah senang sikit. Pusing tidak  ada kaitan dengan sakit kepala. Sebab kepala ko memang tak sakit. Bila ko rasa pusing ko makin teruk, ada baiknya jumpa doktor yang sedikit pakar (bermaksud doktor di klinik. Jangan ko p hospital kerajaan macam Likas dan Luyang, dorang suma tu bengong tak layak duk di bangku tu. Punya main marah aku !!)

Pening pula is bila ko rasa sakit kepala yang mengada-ngada. Biasa terjadi bila ko banyak pikir dan tak dapat jawapan. Contoh, ko tengah cari jawapan soalan matematik ke kimia ke. Hahahhaa.. Kepala pun boleh sakit tau. Ni kena makan panadol.

All i've been suffering these few weeks is "pusing". Bila orang tanya aku, "Sakit pe?". Aku jawab lah "Pusing". Terus dia cakap, "berapa kali pusing?" <<< sakit ati !!.. sekarang dia dah tau beza nya kan..Jangan lepas ni dia tanya aku lagi "Berapa kali?"..aku gasak dia nanti.. !!!!

Thanks to him jugaklah yang paksa aku pegi cek hari ni. Akhirnya aku tau, sebenarnya the level of dizzyness yang getting stronger each day ni adalah disebabkan oleh masalah pada usus aku. Doktor yang hebat dan baik hati di sebuah klinik swasta di Inanam bagitau aku yang usus aku dah terkena jangkitan kuman. Dia cakap usus aku tak sama dengan usus orang lain. (Istimewanya usus aku!!! hmmm....) Dia suruh aku berpantang selama seminggu. Semua tak leh makan. Benda yang aku boleh makan dalam seminggu ni hanyalah:

* bubur kosong
* nasi
* sayur
* 100Plus >> tak boleh minum.ada orang marah. hmmm..

Tadi makan tengahari, menu ialah ikan bakar dan sup sayur. Dengan penuh sopan santun aku meminta ihsan mak, nak rasa sikit ikan tu. Mak buat tak dengar. Minta sampai 5 kali, baru mak letak isi ikan bakar di sudu aku sesaat kemudian mak ambil balik isi ikan tu. :( Hampehnya.. "Asal rasa" mak cakap. Sadis sungguh... Bayangkan bagaimana dinner ku for this one week??? Macam mo gila ooo...nampak depan mata tapi tak boleh makan. What a life??. Sabar..sabar la wahai hati wahai iman...

Doakan aku bisa kembali normal ya? Sedih ni..ingat nak puasa 6. Nampak gaya tak dapat la ni. :( so sad.



6 comments:

  1. saya mau tanya apa nama klinik di inanam yang cik pg tu?..saya pun ada masalah perut selalu pusing dan rasa mau muntah..nazrul

    ReplyDelete
  2. klinik dan surgeri doktor hussain...doktor ni bagus...dia terus bagitau what u can or can not eat sepanjang makan ubat dia...

    mesti ada masalah dengan perut tu... hope u will ding just fine ok..

    ReplyDelete
  3. betul ke slalu pusing disebabkan masalah usus?kre kes srius ke tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan besar..sbb doktor tu ckp usus yg ada mslh mmg akan efek kestabilan. Cek je la mana tau ada prob. Sya mmg ada masalah usus sensitip.. Tp lepas da mkn ubat n diet perut da ok.. :)

      Delete
  4. inanam area mana ya? sya pun lebih kurang kes mcm awak, perut mmg ada masalah, kejadian 'pusing' tu sya masi tak tau lg tp bila berdiri @ berjalan sya akan terasa mcm hilang balancing badan can nak jatuh la..dan yg ketara sekali sya selalu pening.. sengsara wooo.. nak gi jumpa dok pakar yg awak jumpa tu la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hayyoo.. dia dlm area stesen bas inanam.. nama klinik "klinik dan surgeri doktor hussain"... pegi la jmpa.. mgkn ada masalah perut.. :(

      Delete

Nak komen? Sila layan diri..