DIIKLANKAN OLEH

KAWAN-KAWAN

OUR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY NAZRIN

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

MY NAZIRA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, May 26, 2012

6 Peringkat Pembangunan Produk Baru (New Product Development-NPD)


Memperbaiki dan mengemaskini barisan produk adalah penting untuk kejayaan bagi mana-mana organisasi. Kegagalan untuk sesebuah organisasi untuk berubah boleh menyebabkan kemerosotan dalam jualan dan dengan pesaing perlumbaan akan datang. Proses NPD adalah penting dalam sesebuah organisasi. Produk melalui peringkat kitaran hayat mereka dan akhirnya akan digantikan Terdapat lapan peringkat pembangunan produk baru. Peringkat ini akan dibincangkan secara ringkas di bawah:

1) Penjanaan Idea
Idea produk baru perlu datang dari suatu tempat. Tetapi di manakah organisasi mendapatkan idea-idea mereka untuk NPD? Sesetengah sumber boleh didapati termasuk:

• Dalam syarikat itu sendiri - pekerja
• Pesaing
• Pelanggan
• Pengedar, pembekal dan lain-lain

2) Pemeriksaan / Saringan idea
Proses ini melibatkan peralihan melalui idea-idea yang telah dijana pada peringkat pertama dan memilih idea-idea yang boleh dilaksanakan dan boleh dilaksanakan untuk dibangunkan.

3) Analisis Perniagaan
Organisasi boleh mencari apa yang mereka percaya untuk menjadi idea yang boleh dilaksanakan, bagaimanapun, idea ini perlu diambil kepada sasaran pengguna. Apakah yang mereka mahukan idea? Ia akan menjadi praktikal dan boleh dilaksanakan? Ia akan menawarkan manfaat yang organisasi berharap ia akan? atau mereka terlepas pandang isu-isu tertentu?

4) Pembangunan produk
Jika konsep pengeluaran lulus ujian perniagaan, ia bergerak ke R & D atau kejuruteraan untuk dibangunkan ke dalam pengeluaran fizikal. Peringkat ini juga dikenali sebagai pelaburan lompatan besar.

Jabatan R & D akan membangunkan satu atau lebih versi fizikal konsep produk. Ia akan menjadi berharap untuk mereka bentuk satu prototaip yang akan memuaskan pengguna, dan boleh dihasilkan dengan cepat lebih pada kos bajet. Ia mungkin mengambil masa seminggu, sebulan, atau setahun. Prototaip itu mesti memerlukan ciri-ciri berfungsi, dan juga menyampaikan ciri-ciri psikologi yang dimaksudkan.

5) Pengujian pasaran
Selepas berpuas hati dengan pengurusan prestasi fungsi dan fizikal produk bersedia untuk berpakaian dengan nama jenama dan pembungkusan dan dimasukkan ke dalam ujian pasaran. Kos ujian pemasaran boleh menjadi besar, dan mengambil masa yang boleh membenarkan pesaing untuk mendapat kelebihan. Jika pengurusan yakin tentang produk baru, maka syarikat boleh melakukan ujian pemasaran sedikit atau tidak.

6) Pengkomersilan
Ia merupakan peringkat yang seterusnya apabila syarikat itu memperkenalkan produk baru ke pasaran. Syarikat akan menghadapi kos terbesar. Pada peringkat ini, syarikat mestilah menguruskan kemudahan pembuatan skala penuh. Syarikat itu boleh membelanjakan berjuta-juta ke atas pengiklanan, jualan promosi produk baru pada tahun pertama.

• Masa
• Tempat
• Sasaran
• Bagaimana

2 comments:

Nak komen? Sila layan diri..