DIIKLANKAN OLEH

KAWAN-KAWAN

OUR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY NAZRIN

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

MY NAZIRA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, April 2, 2011

Kapasitor

Kali ni kita belajar kapasitor yer....

Kapasitor atau pemuat merupakan alat elektrik atau elektronik yang mampu menyimpan tenaga di medan elektrik antara sepasang pengalir (plat). Proses menyimpan tenaga dalam kapasitor dikenali sebagai "mengecas", dan melibatkan cas elektrik yang mempunyai magnitud yang sama, tetapi kekutuban yang berlawan yang berkumpul di kedua-dua plat masing-masing.

Kapasitor biasanya digunakan dalam litar elektrik dan litar elektronik sebagai alat storan tenaga. Kapasitor juga digunakan untuk memisahkan antara isyarat frekuensi tinggi dan rendah. Oleh itu, kapasitor biasanya digunakan sebagai penapis elektronik. Kapasitor dilambangkan dengan huruf ‘C’ dalam litar skematik. Unit bacaan bagi kapasitor ialah mikro farad µF dan adalah bersamaan dengan hukum Faraday iaitu Q = C V.

Terdapat tiga jenis kapasitor iaitu kapasitor jenis elektrolitik (ada kekutuban), kapasitor jenis bukan elektrolitik (tiada kekutuban) dan kapasitor jenis boleh ubah. Kapasitor yang digunakan dalam litar skematik seperti dalam rajah 1 di atas ialah kapasitor jenis elektrolitik (ada kekutuban). 



2 comments:

  1. ini belog utk student elektrik elektronik mehh??

    hehe teruskan usaha. ;)

    ReplyDelete
  2. rojak...suma aku nak publish ni..hihihihihi..

    ReplyDelete

Nak komen? Sila layan diri..