DIIKLANKAN OLEH

KAWAN-KAWAN

I'M A NUFFNANGER !

OUR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY NAZRIN

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Sunday, April 18, 2010

Tokek

Salam readers.. Ha, entri kali ni nak cerita pasal minatang di atas tu... eeeeeeeeeee... geli aku tau tak?? Aku sebenarnya fobia minatang spesis cicak ni tau.. Kenak lagi tokek ni lebih besar dari cicak biasa. 

Aku cerita pasal ni bukan sebab apa..Tapi, tadi pagi pakcik aku dari Tawau ada bawa minatang ni tau.. Entah dorang dapat dari mana. Dari KB mengkali. Ahh peduli lah dorang dapat dari mana kan? Yang penting nya, minatang ni dah ada kat uma aku. Tapi sementara jer tau. Sebab nya dorang dah bawa balik Tawau. Nak biakkan konon. 

Ha? Pasal lah dorang nak biakkan minatang ni? Nak tau napa? Sebab minatang ganjil ni sangat berharga tau tak? Mencecah ribuan ringgit untuk seekor (yang lebih kurang besar lengan aku ni la...agak2 berapa kilo yer?) hahahhaha...

Korang nak tau lebih lagi pasal TOKEK ni? Hemmm.. Aku ada cari kat wikipedia tadi. Sila baca kat bawah k.. Tapi, aku dengar lagi bilang pakcik aku, minatang ni semakin bernilai sebabnya dikatakan bahwa ada kajian yang kononnya DNA TOKEK boleh dijadikan ubat HIV tau....Tapi masih dalam kajian lah..

Korang nak dengar tak bunyi yang dikeluarkan oleh minatang ni? Bunyi lebih kurang nama dia lah jugak.. TOKEK...TOKEK... hehehehe.. 

Info:

Tokek adalah nama umum untuk menyebut cecak besar. Ada beberapa jenis tokek, namun istilah tokek biasanya merujuk kepada jenis tokek rumah berikut.
Tokek rumah adalah sejenis reptil yang masuk ke dalam golongan cecak besar, suku Gekkonidae. Tokek rumah memiliki nama ilmiah Gekko gecko (Linnaeus, 1758). Dalam bahasa lain hewan ini disebut sebagai téko atau tekék (bahasa Jawa), tokék (bahasa Sunda), dan tokay gecko atau tucktoo (bahasa Inggris).

Bunyi:

No comments:

Post a Comment

Nak komen? Sila layan diri..